Monday, November 29, 2010

Mengorak Langkah .. 'bersama mu'

aktivivi bersama beberapa orang pesakit yang boleh membantu pemulihan dan
membina keyakinan diri dan merasa bahawa mereka di terima ..


staff yang menjaga dan mengurus pesakit di wad melakukan serahan tugas penjagaan kepada rakan supaya kesinambungan penjagaan dapat di lakukan .. mereka adalah pemilik hati murni yang mampu memberi sumbangan kepada masyarakat dan gulongan yang memerlukan seperti OKU Mental ...


ini adalah sebahagian tugas yang di berikan ..pemeriksaan tehadap kebersihan diri pesakit walau di mana ..


30.11.2010 @ Selasa .
Hari ini menyiapkan kerja kerja perancangan bulan Disember dan menyediakan kertas ABM 2012 bagi Jabatan Psikiatri . Sebahagian besar telah siap cuma 'touch up' sikit je lagi . Memang aku cuba meningkatkan lagi aktiviti dan mutu perkhidmatan khasnya di unit komuniti psikiatri tempat aku di tempatkan sekarang .. Bos kata boleh lah aku relaks sikit menjelang hari persaraan bulan jun 2011 nanti . Namun aku akan menggunakan masa yang ada untuk merancang sepenuhnya aktiviti perkhidmatan dan promosi juga penubuhan satu pusat atau institusi penjagaan pesakit mental swasta atau milik awam atau NGO . Ini penting bagi menampung keperluan dan permintaan yang memang tinggi waktu ini dan masa akan datang . Walaupun ianya berupa kebajikan tetapi bagi penerusan dan jaminan untuk 'survival' institusi itu nanti aku tidak dapat menafikan ianya akan ujud sebagai satu institusi swasta yang akan mengutip bayaran kos . Walaupun ianya bukan berorientasikan keuntungan tetapi demi kelangsungan dan melambangkan penglibatan awam khasnya keluarga pesakit bayaran kos adalah perlu dan patut di kenakan . Itu pandangan seorang kenalan ku dalam bidang yang sama . Jadi menjelang persaraan dan di hari hari penghujung hayat ku nanti satu pusat atau institusi penjagaan gulongan Orang Kurang Upaya Mental bakal menjadi kenyataan dan aku bukan lagi bersara tetapi akan menjadi lebih sibuk menguruskannya nanti . Aku berharap sokongan terus di berikan oleh 'anak anak buah ' dan kenalan ku bahkan bekas bos ku nanti .

Beberapa posting terdulu yang menggambarkan bahawa masyarakat khasnya Melayu Islam tidak ramai yang terlibat dengan porgram kebajikan yang 'established' maka inilah ruang yang boleh aku manfaatkan ilmu , sisa umur dan kesihatan ku guna menabur bakti dan mengasaskan sesuatu yang mudah mudahan boleh membantu dan berkhidmat yang akan di nilai oleh Allah swt sebagai amal an ibadat di sisinya ..

Jumpa lagi ..

No comments:

Post a Comment