Thursday, December 31, 2009

ragam tahun baru

cerita manusia menyambut tahun baru ... Syabas kepada yang membuat ziarah ksih .. DPP / DMP dll

Tahun Baru M 2010


1.1.2010 @ 15 Muharam 1431 H Jumaat ,

Cuti tahun baru ... biasa keadaan jalan sibuk dengan kenderaan , kesesakan berlaku di mana mana bandar besar . Orang ramai begitu teruja dan peka dengan kehadiran tahun baru Masehi ini . Tak larat komen .. lumrah sangat tahun baru dengan maksiat , hari ni nak tulis simple je . Azam tahun baru pun sama .. topik streotaip ... ah dah lama tak buat posting ni ... ok lihat lah dulu hadiah sempena tahun baru ni .. kat atas tu . Ehsan dari NASA ... patut pun ada gelas genting tu , tapi tidak jelas melambangkan mungkar boleh terima untuk tatapan/hiasan .
Apa pun ... menyambut hari cuti tahun baru ... semalam dah 'bengkak' dengan perangai staff , di asak pulak dek bos .. (bukan big boss lagi) maklum nak tahun baru ni , nak tutup buku tak nak kerja lebih , nak habiskan cuti , off day dsb . Jadual kerja tak nak ikut . Bos kata ambil tindakan je ... buat surat tunjuk sebab atau seperti nya . Akhirnya buat juga 3 surat untuk 3 staf yang kebetulan 'ponteng' semalam . Betul jugak kerja berpasukan ni kena semua sepakat jangan ada yang tak sebulu .. silap sorng je ... melibatkan satu pasukan .. satu jabatan dan yang payahnya bila hati dah luka .. lambat sembuh atau terus bernanah dan ... busuk . Jadi kena lah ambil tindakan ... sebelum bertambah parah .. Harap harap membawa kebaikan belaka .. dan Allah memberi petunjuk .. azam tahun baru ke ni .. Ape apa lah ..

Gambar Bukti Kebesaran Allah - Ajakan untuk Kritis -

Gambar Bukti Kebesaran Allah - Ajakan untuk Kritis

sila klik link untuk melihat rasional ' ajakan untuk kritis' di Web Islami Al Habib di atas .

Thursday, December 24, 2009

tokoh sezaman .. Inspirasi ummah (bukan memuja)

TGN Aziz Nik Mat
Barisan Mursyidul Am dan pimpinan Ikhwan ...
Tribulasi ... perjuangan ...
Gambar hiasan ... semangat juang ummah sudahkah hilang ??
Ikon ... pimpinan mujahid abad 20 ... As Syahid Hasan Al Banna ...merintis jejak Rasul aw ...

cubaan entry by e mail


25.12.09 ... layari blog sendiri hari ini dan dapat satu cara entry baru / dulu tidak perasan .. cubaan ini untuk pastikan Ok tak...

Wednesday, December 23, 2009

tahun baru

BOH TEA di Sg Palas di CH ni dah berapa lama ujud .. sehingga orang tak boleh lupa .. bangun pagi minum teh Boh .. ummmph .. gambar hiasan je .. pada yang terlbat mohon izin guna gambar ni ..

26.12.09 @ 3.14 ptg (waktu tempatan )
Selepas beberapa hari menyambut maal hijrah @ 18.12.09 ( 1Muharam1431H ) kini menjelang pula tahun baru masehi 2010 .. .azam tahun baru ?? hanya mahu membuat yang terbaik ... dalam semua penglibatan dan seterusnya sentiasa memupuk diri agar tidak jemu menjadi hamba Allah yang bersyukur .. sentiasa berbakti dan membuat islah .

1. Institusi .. kebajikan dalam perancangan : Dulu di sebutkan orang kita kurang kerja kebajikan maka tahun ini akan mula mengasaskan 'rumah kebajikan' setidak tidak nya satu kertas cadangan akan di siapkan tahun ini dan akan di kemukakan kepada pihak yang berminat ....
2. Di tempat kerje : tinggal 1 tahun 6 bulan lebih kurang .. nak bersara dah .. saya rasa ada beberapa perkara yang perlu di bereskan ... perkhidmatan Com. Psy. perlu di asas dan di aktifkan dengan kemudahan sedia ada dan di tingkatkan dengan aktiviti masyarakat .. promosi dan pemulihan . Ada kaitan dengan 'institusi kbajikan ' yang di rancang ...
3. NGO PDK TH Temerloh ... nak cari tapak baru agar lebih maju dan ceria .. ruang sedia ada untuk mendapat tempat dan sokongan JKM ... ada kaitan juga dengan perkara 1.
4. Tumpuan dalam J pun akan di pertingkatkan dengan aktiviti 'niche' ini ... khususnya bagi zone Jalan Triang ... sehingga 'Amal' ini akan mengubah landskap dan gerakkerja J selama ini . Selain itu pembinaan ' rijal' perlu di lipatgandakan dan di susun rapi .. LTLP .. perlu professional .
5. Kerja kemasyarakatan JUTPML ... sedia ada jangan di talkin kan .. perlu terus dan berkesan .

Takwim dan jadual kerja yang ada dan bakal di adakan ' wajib' di ikuti ... memang untuk mencapai kejayaan kerja perlu mengikut jadual dan disiplin .. kalau tidak lambat lagi la ... inilah yang menjadi lumrah bagi kebanyakan .. tidak ketinggalan saya .. perlu berubah .. Hijrah ..

Bagaimanapun pengkhususan dan komitmen pada satu aktiviti ' niche' akan membuatkan ia lebih berkesan dan berjaya . Saya rasa memang sudah sampai masanya 'menginstitusi'kan aktiviti supaya lebih berdaya saing ... dan professional . Seorang tidak upaya membuat semua perkara ... Marilah kita bekerja lebih fokus dan dedikasi dalam semua bidang khasnya untuk 'mengislah' kan ummah dan cari lah keistemewaan anda dan teruskan semoga Allah memberkati perjalanan kita nanti . Esok 27.12.09 taklimat PTS di KIAS ... jadikan lah sebagai titik mula merubah dan mengislah diri juga ummah ...

Demikian 'azam' untuk 1431H @ 2010M .. doa ku semoga di perkuatkan azam dan tekad serta iltizam ... Amin .. ya Allah ..




















Monday, December 21, 2009

perbekalan di perjalanan

hadiah untuk anda semua ... di hari cuti dan untuk apa sahaja ...

21.12.09 @ 4.20 Satu perjalanan perlu bekalan , mengikuti jalan yang pernah di lalui bunyi nya mudah tetapi untuk tidak tersasar kita perlukan panduan di sepanjang perjalanan itu . Berbekallah dengan KEBENARAN .

'Demi masa Sesungguhnya manusia berada di dalam kerugian , kecuali mereka yang beriman dan beramal soleh , berpesan pesan dengan kebenaran dan berpesan pesan dengan kesabaran .. ' maksud ayat .. Surah Al Asry 1-3

1. Manusia selama mana hidupnya akan sentiasa berada di dalam kerugian ... itu peringatan Allah '.. Demi masa ..' Allah swt 'bersumpah' dengan masa yang menjadi pengukur umur manusia dan perjalanan kehidupan kita .. ( pentingnya masa ... masa itu emas ... pepatah melayu ; Masa itu seperti pedang jika kamu tidak memotongnya (bersedia memanfatkannya) dia akan memotong kamu , meninggalkan kamu dan tidak akan kembali lagi). Selama mana pun kita hidup maka akan sentiasa dalam kerugian ...tidak ada makna di sisi Allah ...
2. ' Kecuali ... mereka yang beriman dan beramal soleh ...' bagi orang beriman .. syukorlah tetapi ada lagi syarat nya .. bukti iman @ pengakuan perlu melakukan amal soleh .. baik yang khusus maupun yang ammah (umum) wajib , sunat ... meninggalkan maksiat dan mematuhi segala perintah Allah ... ikhlaslah hanya kerana Allah dalam semua amal kita .. dan istqomah serta sentiasa memperbaiki diri dan amal tadi semoga di terima sebagai amal soleh .. namun tidak cukup setakat ini ... wahai sahabat ..
3. ...'dan berpesan pesan dengan kebenaran .. ' @ ingat mengingati dengan kebenaran .. segala yang di turunkan Allah melalui kitabNya @ segala ajaran Islam perlu di sampaikan dan di ikuti ... 'amar makruf nahi mungkar' puncak amal soleh ...Masyarakat perlu di pesan supaya mengikut perintah Allah ... melaksanakan hukum dan saranan @ peraturan Allah .

Tidak berdaya seorang tentunya . Nabi saw pun mengasaskan dan membina 'jemaah' nya untuk melaksanakan amal ini .. apalagi memberi amaran tentang perkara maksiat @ larangan Allah manusia yang lalai dan degil perlu di beri amaran ... ancaman dosa dan balasan neraka Allah ( di akhirat ) hukum yang di tetapkan oleh Allah semasa di bumi @ hayat , manusia perlu di hukum dengan hukuman Allah . Perlu di beri amaran dengan hukum dan peraturan Allah semasa di bumi lagi sebelum bertemu Allah di mahkamah akhirat semoga dengan hukuman di dunia mengikut hukumnya terselamat dari hukuman Nya di akhirat ... nahi mungkar yang utama @ jihad ... berkata benar walau di hadapan pemerintah yang zalim... ' berat' .. sebab itu perlunya berjemaah ..
CARILAH JEMAAH YANG MELAKSANAKAN KERJA INI ... ADA ... BUKA TELINGA DAN HATI ... masih ada yang ikhlas .. dan sedang berjalan di atas jalan ini ... jalan dakwh yang di rintis oleh Para Anbiya' dan mujahidin ada di sepanjang zaman ... CARI LAH DAN GABUNGKAN DIRI ANDA ... TANYA IMAN ANDA ...
4. ... maka dengan JEMAAH ... tugas akan menjadi senang dan ...' berpesan pesan dengan kesabaran ...' boleh di laksanakan . Sahabat anda / kita dalam jemaah akan sentiasa melaksanakan tugas ini .. berpesan sesama sendiri supaya bersabar menghadapi segala dugaan dan cabaran kerana apabila beramal soleh dan 'amar makruf nahi mungkar' kita akan berhadapan dengan berbagai tomahan ... umpat keji , fitnah malah penjara dan di bunuh ... maka berpesan pesanlah dengan kesabaran ... Sabar dengan kesenangan dan kebahagiaan kurniaan Allah pun ujian ... berapa ramai orang yang mampu sabar bila susah tetapi apabila senang dan bahagia .. lupa akan nikmat dan ujian Allah .. tinggal segala kerja dan amal @ jihad .. .. lantas bertukar madah ... jihad kita hari ini di bidang ekonomi ... memajukan umat Islam di bidang pelajaran dll ... betul tetapi bukan setakat itu sahaja ... Lupa dah dia dengan banyak hukum dan perintah Aallah hanya tersimpan di dalam kitab dan dada ulama ... tak boleh di amalkan dalam dunia moden ... maka jangan begitu .. tanya semula iman dan fikirkanlah ... di mana kita ...mana sahabat kita .. mana jemaah kita .. mana ikutan kita ... RUGI KAH KITA ATAU ... DIMANA ..

Sekian ... sedikit kefahaman ringkas dari beberapa siri 'menadah kitab' di surau dan masjid ... tak pergi ke U ... takat tu je kurniaan Allah .. namun tak pernah menyesal .. kerana DUNIA INI ADALAH UNIVERSITI KEHIDUPAN' kata orang bijak pandai ... berapa ramai yang tidak masuk universiti tetapi orang universiti anugerahkan Doktor Falsafah .. PHD kepadanya (dalm bidang masing masing ...) seperti Drs HAMKA ... Drs Hamzah Dolmat dan lain lain , tak lupa Drs Kasim Ahmad pun ... yang ni jaga jaga .

Sekian ..

Thursday, December 17, 2009

maal hijrah

fikrah gambar hiasan ....


gambar hiasan ... tak de kena mengena dengan cerita .

gambar hiasan .... dengan anak di kawasan hospital CH april 2009

18.12.09 @ 10.47 waktu tempatan .
Hari ini cuti menyambut tahun baru hijrah , masa yang di tunggu telah tiba namun jika tidak di tunggu pun ia akan tetap menjelma .. begitu sunnahtullah . Di kampong khasnya di masjid di adakan sambutan yang di anjurkan oleh MP Temerloh dengan kerjasama AJK Masjid .. agak ramai juga yang hadir ..yang import pun ramai sebab muka muka yang tak biasa pun ramai ... meriahlah sedikit pagi pagi Jumaat ni .Di adakan pertandingan gubahan ... sementara acara senaman pagi tak dapat diadakan kerana hari hujan sejak subuh.
Hari ini juga cuba menjerat lembu peliharaan supaya senang di bawa ke kebun dan tempat makanan di padang tetapi tidak berjaya . Dah semakin liar jadinya ..walaupun jinak , boleh di pegang dan di belai semasa makan tetapi bila nampak tali lain jadinya . Itulah lembu tau pulak kebebasannya nak di sekat . Manusia bagaimanapun begitulah tetapi ada orang boleh tahan orang lain tanpa bicara .. bertahun tahun ... di peruk dalam penjara ...di pisah dari anak isteri ... cuba dia yang rasa .. kejam.Tak de hati perut .. alasannya mengancam keselamatan negara .. yang tidak pernah di buktikan malah dari pendedahan 'mangsa' di dalam tu lain pula yang di tanya dan soal selidik di jalankan ... semua sekitar penglibatan dengan 'pembangkang' di negara .. Di reka cipta tuduhan konon suspek menyimpan bom dan senjata untuk menggulingkan kerajaan dsb . Itulah yang di canang oleh media mereka. Sehingga mangsa di bebaskan semua cerita tu tak timbul lagi ... hanya disebut 'tahanan' dah insaf ..
Balik ke cerita sambutan maal hijrah di kampong malah di seluruh negara menyambutnya . Bagitu bersemangat dengan berbagai cara dan acara ... hingga pertandingan gubahan pun di adakan di di masjid . Memang itulah umpan untuk meraikan pemimpin 'bersama' rakyat . MP dia lah ... Semangat hijrah selalu di sebut , perlu ada pandangan alam , pandangan yang baru. Orang Islam mesti maju .. berpolitik dengan lebih baik , dengan lebih islamik .. kata MP mereka .
Hakikatnya Islam masih takat tu ... tidak di daulatkan , hukum hakam hanya tinggal dalam kitab malah dari hari ke hari cerdik pandai Islam di 'gula' dengan mata benda dan keseronokan hidup, di tempatkan di mahligai ilmu dan bercakap Islam tetapi menurut cita rasa 'tok guru ' Yahudi dan Nasrani .. kerana bukan sedikit mereka mendapat 'restu' PHD dari orientalis ... di UK dan negara Uncle Sam .. tidak menyedari mereka menjadi jurucakap yang memenjarakan Islam di sebuah jabatan (Jabatan Agama Islam) setaraf dengan pejabat tanah , jabatan pertanian dll dan yang mentadbirnya ialah Pejabat Menteri Besar / Jabatan Perdana Menteri dengan kuasa tertinggi ialah Parlimen dan perlembagaan Malaysia .
Bukankah Islam itu yang tertinggi dan yang berhak memerintah .. Itu lah izzah seorang muslim yang telah terbenam ... Sedarlah wahai saudara saudara ku ... anda ada ilmu dan kedudukan .. apapun strategi .. mesti ada dalam hati mu Islam mesti berdaulat dan di tegakkan di bumi Malaysia ini .. dan seluruh dunia tidak sekarang tetapi akan datang .. namun usaha mesti bermula .... Itulah hijrah ... seperti di sebutkan dahulu ..

' Yahudi dan nasrani tidak akan redha dengan kamu sehingga kamu mengikuti jalan mereka...' maksud ayat .

Dengan cara halus Nasrani 'membantu' memerintah negara kita tetapi dalam masa yang sama membina 'madrasah' mereka dengan berbagai nama Anderson School , Mehodist Girl School , Clifford School (sekadar menyebut sedikit) itulah semaian awal mereka sehingga tawaran untuk mendapat PHD peringkat paling tinggi dalam pengajian ilmu yang mereka iktiraf . Lantas bercakap lah anak didik mereka ini mengikut 'lidah' tok tok guru ini yang memandang dunia dari kacamata 'orientalis' sekular .
Sebab itu ulamak @ gulongan PHD dari kalangan para pejuang , pemimpin Gerakan Islam perlu di 'tohmah' , di fitnah supaya tidak mendapat tempat dalam arus perdana masyarakat kerana suara mereka boleh mengubah 'semaian benih' yang telah di tabur. Begitulah jika anda ingin berubah .. berhijrah ... menjadikan diri sebagai 'pejuang' Islam maka bersedialah untuk berhadapan dengan kesusahan dan kepayahan ... malah kebebasan akan terancam .. atau hidup anda akan di tamatkan ... semua ini setimpal dengan niat dan usaha anda kerana itu semua adalah 'pengiktirafan' @ ijazah dari Allah. Syahid di jalan Allah adalah kematian yang mulia .. lebih tinggi nilainya dari bumi dan isi nya ...



Monday, December 14, 2009

pengurusan stress

apakah kesudahan .. nasib nya setelah anda 'sakit '
15.12.09 .. Hari ini masih bercuti tapi telah di jemput untuk menyampaikan ceramah berkaitan kesihatan mental @ Stress .. memang dengan rela hati menunaikan permintaan itu kerana berasa bertangungjawab untuk menyampaikan mesej kesihatan mental kepada masyarakat. Peluang yang ada baik sangat di ambil kesempatannya , apalagi menjayakan program JSP anjuran Helwa DMP Temerloh .
Umumnya masyarakat masih rendah kesedaran mereka terhadap kesihatan mental .. apabila di sebut 'mental' maka terbayanglah akan seseorang yang berpakaian compang-camping , bercakap dan tersenyum sendiri atau berkelakuan anih serta merbahaya malah membunuh .. Itu gambaran umum, mereka hanya terbayangkan 'orang gila' atau tak siuman .. Sebenarnya itu hanyalah sebahagian kecil dari isu kesihatan mental seperti juga masalah fizikal , banyak jenis masalahnya . Asalnya seseorang yang bermasalah mental itu tidak di rawat , di pinggirkan oleh keluarga dan masyarakat lantas terus berkelana hidup (menjadi pesakit mental kronik) hingga mengutip sampah dari tong sampah untuk makan .. tak kesian ke ..?
Ceramah hari ini adalah pengenalan kepada satu masalah mental yang amat kerap berlaku dan di hadapi oleh sebahagian besar anggota masyarakat hari ini yang kalau di biarkan boleh menjadi psikosis @ gila. Ambil masa hanya 20 minit lebih sahaja kerana hadirin banyak aktiviti yang nak di ikuti. Stress boleh di simpulkan dengan gambaran berikut : andai nya sebuah kereta yang enjinnya telah di hidupkan , gear sudah masuk ' enggage' , minyak di tekan tapi brakenya tidak di lepaskan malah di tekan dengan kuat lagi ... bagi manusia ... satu keadaan yang menekan upaya dirinya apabila berhadapan dengan sesuatu yang mendesak : jadi , orang yang mengalami stress/tekanan akan kelihatan tidak ceria , mudah marah , tiada mood untuk bekerja susah untuk tidur dan berdukacita , tiada jalan keluar .. di tambah lagi dengan tiada sokongan dan dorongan , tidak dapat di kongsi atau di lepaskan .. semuanya ini akan memberi kesan terhadap diri nya baik secara fizikal , emosi , pemikiran dan tingkah laku seperti berikut:-
Secara fizikal nya : sakit kepala , sakit perut / gastrik , jantung berdebar dsb . Emosinya : cepat marah , mudah menangis , resah dan panik , tidak tenteram , merasa terancam , putus asa dan hilang keyakinan. Tingkah lakunya : menggigit kuku/jari , bercakap tanpa henti , resah gelisah , mula merokok dsb , pemikiran @ kognitifnya : kurang daya tumpuan , pelupa , kelam kabut , suka mencari kesalahan orang , menjadi malas , lari dari tanggungjawab dan sering membuat silap dalam keputusan . Apabila keadaan ini berterusan tanpa di urus dengan baik .. maka seseorang itu akan menjadi seorang pesakit mental yang mana semua tanda dan gejala di kumpulkan dan tempoh masa di kenalpasti maka doktor akan membuat ' diagnosis' nya .. umpama kereta tadi akan di 'tunda' ke workshop untuk di 'ubat'. Jadi sbelum semua ini terjadi maka stress peringkat awal perlu di urus dengan bijak ..dengan mengenal pasti punca , berbincng dengan kawan , luahkan perasaan atau bersantai , rekreasi atau bersukan , beribadat dsb supaya stress dapat di atasi tanpa perlu mengambil ubat .. sekiranya tidak dapat di uruskan maka berjumpalah dengan doktor untuk mendapat bantuan ...jangan di tunggu sehingga keadaan menjadi parah ...
Stress adalah kebiasaan di dalam hidup .. sedikit stress boleh membuat manusia cemerlang dan produktif ...umpama pelajar yang menghadapi peperiksaan ..mereka stress tetapi boleh menjadi motivasi untuk berjaya dengan cemerlang dsb . Tetapi berbahaya apabila keadaan nya teruk tanpa di urus... dan di selesaikan .. silap silap gaya boleh membahayakan keselamatan diri dan orang ramai ... jam tu .. tak de jalan .. orang ramai akan report polis dan akhirnya baru lah masuk kategori yang 'terbayangkan' sejak awal tadi(apabila mendengar perkataan 'mental').
Kesimpulannya stress hanya masalah biasa lebih lebih lagi di zaman yang serba mencabar dan canggih ini , masalah kewangan , kekeluargaan , kegagalan dan suasana tempat kerja dan kediaman boleh menjadikan kita stress. . dan jika tidak di urus maka akan menjadi penyakit ..

Sekian untuk di kongsi kan bersama ... .




Hijrah @ JSP

14.12.09 Isnin (waktu tempatan @4.19)
Cuti , hingga 17.12.09 .. dalam diam Maal Hijrah menjelang lagi . Bertambah usia semua di bumi Allah ini ...yang datang dan pergi silih berganti .. yang membina kehidupan baru @ mendirikan rumah tangga memulakan kehidupan baru Tahniah dan Selamat Pengantin Baru tak kurang juga yang nak betunang .. Semoga semua perubahan dalam hidup ini menambahkan lagi takwa dan taat , meningkatkan kefahaman dan semangat juang . Sesungguhnya kita bersyukor kerana di lahirkan sebagai muslim dan menyambung sunnah perjuangan .. berada di landasan tugas yang di wariskan oleh para Nabi as dan mujhidian sepanjang zaman dan semoga kita istiqomah ..
Semangat hijrah dan pengajaran dari peristiwa hijrah Rasul saw ke Madinah .. bukan setakat menyeru manusia supaya berubah dari jahat kepada baik , memperbaiki hidup dari miskin kepada kaya dan senang .. lebih dari itu ialah dari duduk bersenang lenang di rumah .. kepada perjuangan menegakkan agama Allah kerana hendaklah kita tahu mereka yang ingin merosakkan ummah dan mengikut neraca akal dan nafsu bekerja siang malam untuk
'menegakkan' kemungkaran mereka . Umat Islam @ kita yang melihat saban hari dalam TV dan media bagaimana umat Islam di 'ratah' maka kita perlu melakukan hijrah .. letakkan diri anda dalam kumpulan umat Islam yang berjuang .. menegakkan 'amarmakruf nahi mungkar . Bukan bersendirian tetapi hendaklah menyertai jemaah .. organisasi ..

" Hendaklah ada di kalangan kamu suatu umat yang menyeru kepada kebaikan 'dan menyuruh yang makruf ' dan mencegah kemungkaran ( nahi mungkar ) , dan mereka lah yang akan beruntung ... " Maksud ayat ..

satu ummah .. kumpulan / organisasi ... Hijrah ... dari orang awam yang 'menonton' kepada mereka yang mencipta sejarah bagi kebaikan umat ini . Jom SP ...

Sekian ..

Wednesday, December 9, 2009

Generasi ku .... 2... gambar gambar kenangan ..


1. bersama kawan dan guide .....


2. di puncak Ledang dengan along .... 1995 @ 96 tak ingat dah ...

Nantikan beberapa gambar lagi untuk di kongsi ... xtvt masa muda bersama para remaja ... rakan anak anak remaja ... dalam proses pendidikan awal mereka ... xtvt begini baik untuk meningkatkan semangat setia kawan , baik untuk kesihatan dan sebagai alternatif dari 'lepak' di samping menghayati kebesaran Allah swt .. memupuk cinta kepada Rabb yang Agung dari keindahan dan gahnya ciptaan Maha Kuasa .. Cintakan alam menjana cinta kepada Penciptanya

generasi ku

1. dalam perjalanan mendaki Gunung Tahan

2. di puncak Gunung Ledang
3. di Stadium UITM Shah Alam ... menonton Karnival Sukan KRJ

4. ni biasa la program kem motvasi dsb
5. perkemahan awal di Kuala Gandah Lanchang ... masa tu tak de lagi pusat perlindungan gajah ..

9.12.2009 @ 9.55 waktu tempatan ... Beberape gambar anak muda yang pernah berkongsi aktiviti .... dalam proses pembentukan dan membina sahsiah dan 'ruang' di dunia yang fana ini sebagai hamba kepada Al khaliq ... kehidupan yang mesra alam dan sunnah muslim / muslimat ... namun sepanjang perjalanan anda terlalu banyak rintangan , baik luaran dan dalam diri anda sendiri ... Pandai pandai lah mendayung kehidupan anda semua semoga selamat hingga akhir hayat dan mencapai husnul khotimah .. di redhai Allah .. Pelihara dan berjuang untuk agama anda seterusnya kerana itulah jalan keselamatan dunia akhirat ... pegang agama anda biar anda keseorangan ... walau hanya memamah akar kayu kerana akhir zaman ini untuk berpegang kepada agama dan beramal dengannya begitu getir cubaan nya ...
' .... di akhir zaman .. bersama lah anda dengan jemaah muslimin ' ... itulah jalan keselamatan .. harta adalah alat , jangan anda menjadi 'hamba' harta ...
Cubaan dan dugaan ada di mana mana ... kenali , faham dan pegang keyakinan beragama anda ... namun anda tidak boleh besendirian ... Rasul saw berpesan ... di akhir zaman sukar untuk membezakan mana yang benar dan mana yang salah ... namun ...yang benar itu jelas dan yang salah itu jelas ... anda perlu mencari dan terus mencari ... Islam agama akal bermakna anda wajib sentiasa mencari @ belajar ... pegang kepada hujah yang sahih yang di pegang oleh para solihin. Jauhi pegangan yang samar dan tiada hujah ... gunakan akal anda ... sentiasa mohon pertolongan Allah agar anda dan kita bersama berada di jalan yang lurus ... Sembahyang lima waktu setiap hari dan malam ini permintaan dan doa kita .. pelihara semua rukun dan teguhlah anda ...
Katakan ... 'aku beriman' .. dan tetap teguhlah anda di situ ...' Rasul saw hanya meninggalkan dua perkara sebagai panduan hidup yang menjamin keselamatan .. :
" Tidak ku tinggalkan kecuali dua perkara iatu Al Quran dan Hadis , barang siapa yang berpegang dengan keduanya tidak akan sesat .. selamat dunia akhirat .." maksud hadis . Jadilah anda semua pembela Al Quran danHadis ... @ Agama .. jadilah Jundullah ...
Aspirasi ikhlas .....dan harapan semua orang tua Muslim .

Monday, December 7, 2009

amal jama'iyy

7.12.09 @ 5.58 . Sementara menunggu orang rumah jemput ( dia guna kereta hari ini dan pergi bayar roadtax sekali .. rupa nya dah lama expired) , tulis jap kat sini untuk di kongsi .

Dalam kerja dakwah .. sasaran utama orang muda .. banyak ruang dan aktivti yang boleh di lakukan , mereka tak kesah, badan tengah kuat dan sihat. Aktiviti mendidik dan membimbing perlu ada kesinambungan nya .. begitu untuk memberikan kesedaran mengenai agama , moral juga harga diri dan masa depan . Apa lagi mengenai tanggugjawab sebgagai pewaris negara akan datang, perlu kepada masa yang panjang , terancang dan tesusun rapi .

Lihat sahaja iklan jualan hari raya dan sepertinya berbulan bulan sebelum hari raya iklan telah mula di dengar dan di lihat terbentang di depan mata . Bagaimana pula iklan dan ' pengumuman' untuk sesuatu program agama @ dakwah dsb hanya beberapa hari sahaja di bentangkan dan di 'laungkan' .. tiada kesungguhan . Kesannya tidak merata dan tidak menyeluruh .

Perancangan awal satu soal dan satu lagi yang penting adalah kerja berpasukan .. @ jama'ei . Kita tidak mampu buat kerja yang berterusan dan berkesan berseorangan . Kita perlu berpasukan / berjemaah / berorganisasi . Oleh itu perlu kita bincangkan 'awal' dan bersama ' @ jama'ei . Perlu di set masa , kaji kemungkinan dan alternatif kekuatan dan kelemahan , sasaran dan promosi / publisiti . Semuanya secara bersama supaya tidak 'kepenatan' dan tercicir perkara yang penting dan bagi mengelakkan 'tangkap muat ' . Faktor ramai yang hadir tidak boleh menjadi ukuran kerana ' hard core' akan ikut dimana ada program ... kita perlu muka baru @ sasaran yang di tetapkan , barulah mesej sampai dan akan merata . Semua ini perlu follow up .. baik secara individu atau bersama kerana satu program tidak cukup untuk membentuk 'pelapis' .

Perlu juga di ingati bahawa kita tidak rintis jalan yang boleh menyusahkan orang yang akan melaluinya kemudian ... jangan rasa asal ada 'jalan' terus sahaja boleh di lalui dengan selamat dan berjaya sampai kepada matlamat yang di tuju . Ada jalan tidak sesuai di ikuti dan menjauh dari matlamat .. atau timbul masalah lain yang memburukkan suasana .

Begitu pentingnya kerja berpasukan / amal jama'ei . Antara yang perlu di fikirkan untuk asas kepada sesuatu program / aktiviti ialah : -

a. Aktiviti hendaklah di putuskan oleh organisasi .
b. Adanya organisasi yang tersusun .
c. Selaras dengan dasar dan pendekatan yang telah di tetapkan oleh organisasi .
d. Bertujuan untuk mencapai matlamat yang di tetapkan .

Dengan itu perlu adanya kumpulan sasar yang jelas dan bersesuaian dengan aktiviti . Kumpulan 'hard core' hanya memeriahkan dan 'bertugas' bukan sebagai sasaran atau peserta . Kita perlukan mereka sebagai ' aktivis' yang di khususkan .. dan fokus kepada sesuatu 'keistimewaan' nya . Sama sama kita fikirkan .

Ok .. entri ni adalah untuk para sahabat yang memahami dan memerlukan sedikit panduan 'kerja' yang sama sama di hayati dan mahukan kesan yang maksima ..... mungkin ada yang tak faham ... tak pe , ade yang memahami nya ...

8.12.09 11.56




a.

Sunday, December 6, 2009

sokong tok guru .


gambar hiasan dari harakah ... mereka datang tidak di bayar ...

Taja haji TGNA .

6.12.09 @ 9.53.00 pm waktu tempatan ... waktu posting ni mula di tulis .. semalam 5.12.09 ade program sedikit ngan kawan kawan ... timbul isu Tuan Guru Nik Aziz terpaksa batalkan pergi haji tahun ini kerana pemergiannya kali ini di taja oleh seseorang ... pelik juga ramai yang minat dengan isu ni .. ya lah 'MB ade orang taja pergi haji'... kawan tu kata .. kerajaan taja johan qari dan qariah ke Mekah / haji tak de pulak yang bising ... .. saya tahu orang nak kaitkan dengan kerja SPRM . 'dah black out .. pulak .. berhenti dulu ..'

sambung pagi ni ... 7.12.09 ..

Memang kebelakangan ni media utama asyik timbulkan isu tok guru . Ada agenda mereka nak jatuh kan imej tok guru dan kepimpinannya dan parti yang tok guru jadi mursyidul amnya .. Logiknya .. kalau tok guru banyak ' kontroversi' begitu maka gulongan muda , penyokong dan orang awam akan terkesan dan mengkaji semula sokongan mereka ... khasnya orang atas pagar yang dah banyak beri sokongan untuk kemenangan PR jadi bagi menghadapi PRU 13 imej PR mesti di calarkan dan di jatuhkan .. Isu yang di hadapi tok guru kini adalah agenda . Pantang ada kata dan perbuatan tok guru yang boleh di jadikan isu maka di eksploit begitu rupa . Yang tak ada pun boleh di reka dan nampak 'betul' macam kes DSAI dulu yang menurut pengakuan DrM adalah 'rekaan' beliau .

Penulis dan mereka yang 'makan upah' sanggup buat apa saja hatta mengaibkan orang dan memainkan isu bagi mencapai hasrat 'majikan' yang mempergunakan mereka .

Apa salahnya kalau tok guru ada yang taja pergi haji ? sama je kita upah orang buat haji untuk keluarga kita seribu atau dua ribu seorang . Bagi orang yang berduit taja la tok guru mana mana atau orang alim pergi buat haji untuk arwah keluarga ( orang benarkan upah haji tapi tak benarkan orang taja pergi haji ... ) Kerana yang di taja ni MB boleh dan dinamakan 'rasuah' ? 'Beruntungnya kita tok guru apapun tindakan , ramai yang tolong perhati dan ingatkan supaya jangan buat salah' .

Mereka fikir dengan apa yang mereka tahu atau yang mereka selalu buat .. tengok dan kaji la dulu siapa .. jujur pada diri anda .. diri kita .. Kalau dah 20 tahun jadi MB beliau masih tinggal di rumah lama beliau , tak ade rumah baru malah rumah kerajaan pun beliau tak duduk , masih sibuk mengajar di masjid beliau dan tempat tempat lain siapakah orang ini ... kaki rasuah ke ..? Banyak yang beliau boleh 'dapat' dah 20 tahun memerintah ... Bagi orang yang 'makan upah' dan ' majikan'nya apa pun banyak dalih dan andaian mereka .. Mereka boleh kata , kat situ tak de la tapi kat tempat lain manalah tau kat Australia ke , Turki ke dll ada 'istana' beliau . Dia ingat tok guru macam dia .. boleh 'di beli' . Takutlah wahai saudara dan mereka yang begitu . Allah maha mengetahui .. tak ade orang yang tidak tersilap / berdosa tapi sebaiknya umat kata Nabi saw ialah 'orang yang kembali ke pangkal jalan @ bertaubat' ..

Jadi TGNA batalkan pergi haji nya ... kawan tu kata ... aku kalau ada duit pun nak taja tok guru pergi haji suami isteri dan minta beliau buat haji untuk arwah ibu dan bapa aku .. ' itu taja juga namanya .. Orang alim / ulama yang buat haji untuk ibu dan bapa kita .. besar fadhilat nya .. saya pun fikir gitu . Mengapalah mereka ni sanggup besarkan isu ni .. tak lain ada agenda politik mereka nak jatuhkan tok guru dan PR .

Tok guru minta menantu nya letak jawatan dan dulu tok guru tak melenting dan melatah bila orang tahan anak nya dalam ISA .. itu lah lumrah perjuangan dan keikhlasan beliau . Harapan mereka supaya tok guru melatah tak menjadi . Bagi saya payah nak cari pengganti tok guru .. itulah yang di tunjukkan oleh masyarakat khasnya Pemuda di Kelantan dalam perhimpunan sokong Tok guru baru baru ni .

sekian dulu

Saturday, December 5, 2009

masyarakat marheen ...


Ade sedikit bantuan dari sebuah badan koperat tidak lama dulu ...adakah mencukupi ? ...


Rumah salah seorang pesakit mental yang perlu di beri perhatian ...dan pesakit adalah MR 'mental retarded' yang jua perlu prihatin masyarakat ...


Ini juga rumah pesakit yang lain berkeluarga .. dalam rawatan dan mampu berdikari ..sekarang menoreh getah tinggal dengan beberapa orang anak ... mana anggota masyarakat yang prihatin ... NGO dan koporat muslim ... saya ada perncangan kalau anda mau mai kita lakukan sesuatu....

Friday, December 4, 2009

orang kita masih kurang kerja kebajikan

5.12.09 Hari ini saya ke HoSHAS Temerloh tempat kerja untuk beberapa bulan lagi ... kami ada anjurkan kursus Perawatan Gantian Methadone untuk staff HoSHAS ( jemputan terhad ) bagaimanapun ramai juga yang tak hadir . Mungkin kerana pagi ini hujan turun agak lebat sejak malam nya .

Turut hadir adalah aktivis DIC dari Pejabat mereka di Pekan Awah Hj Hashim dan rakan.. ringkas cerita dan nak simpulkan ialah kita orang Melayu Islam masih ketinggalan dalam kerja kerja kebajikan. Beliau ada menceritakan terpaksa menghantar seorang yang di tinggalkan oleh keluarga melayu Islam nya di sebuah pondok di kawasan kubur Cina ke pusat jagaan milik orang Kristian . Banyak orang kritik tetapi mengapa orang Islam sendiri tak mau buat kerja sukarela begini . Kita suka kritik tetapi tidak mau buat kerja ... mana NGO Muslim yang iltizam dengan kerja kebajikan yang bagi khidmat kepada gulongan 'tahap' marheen ni .. ada tetapi terlalu sedikit , syabas dan tahniah .. pada mereka ( nak cerita perkara ni tapi masa agak suntuk .. ade tugas penting .. lain kali la ..

Sebelum akhir saya nak ucap tahniah dan terima kasih kepada teman 'jawajadid.blogspot.com ' yang dah jadi follower di blog saya dan saya baca blog dia ..woi hebat juga isu yang di bawa nya ada nye ..... saya pun nak response lain kali dengan isu seperti dia ... bertukar pandangan .. tapi lain kali .. Selamat Datang dan terima kasih ...

4.09 minit ptg.

Saturday, November 28, 2009

cuti sekolah n raya

ladang teh di CH ... tempt bercuti yang nyamnan ... hiasan
CH
29.11.09 Ahad .

Pagi pagi lagi dah 'warm up' sikit kemudian pergi ke belakang rumah betulkan pagar , ade pelihara lembu sepasang buat 'perintang masa' maklum pencen dah tak lama , mula lah berjinak dengan kerja kampong yang memang 'biasa' masa kecik kecik dulu ... menolong 'encik' @ ganti nama ayah waktu tu . Jadi tak kekok sangat malah seronok .Terasa nak pencen awal bila seronok kerja 'kasar' di kampung dan berpeluh begitu ... ada orang kata .. 'terdapat orang tu lebih sihat bila dah pencen ...' itu lah yang di harapkan . Dapat berkhidmat untuk masyarakat dengan lebih komited nanti ...

Bukan ape pagar dah lama dan uzur .. lembu lembu lepas keluar ... mengacau persekitaran orang , siang tak ape tapi sebelah malam memang salah ... kadang tu tak larat nak cari lembu bila balek dari kerja .. penat dan hari dah hampir maghrib .. sebab tu lembu ni elok di kurung je ... dan pagar perlu baik . Memang terdapat tempat yang boleh lolos ... jadi pasang lah tali besi baru . Selesai ....penat juga di buat nya .

Di rumah anak cucu bercuti raya / cuti sekolah ... Along baru sampai dari T'ganu petang semalam dengan anak anak nya 2 orang , Angah akan balik hujung minggu ni , beraya di T'ganu rumah mertua nya , Kak De terpaksa kerja malam pulak tu ( giliran nya ) sampai hujung minggu @ 5hb. 12.09 . Thirah @ Mak Tam dan Amir @ andak ada di rumah .. sejak hari raya .. Mak su sangat gembira bermain pasir dengan anak buahnya , tu belum minta mandi 'kolam' . Jadi mula minggu hadapan akan meriah lah rumah ni dengan anak cucu yang bercuti .. ade yang transit .. nak ke Johor pula kerana ada event 4x4 anjuran kelab Rentas akan bermula 5hb nanti . Bersilih ganti rumah ni mereka singgah bercuti sementara sibuk dengan aktiviti masing masing .

Tengah hari ni pula Amir @ Andak pulang ke asrama Tahfiz Tg Lumpur kerana kuliah nya akan bermula bagi sem ke dua ... . Sama2 lah berdoa semoga dia berjaya menjadi 'hafiz' dan seterusnya ke Mesir melanjutkan pelajaran nya setinggi yang termampu ... Insya allah . Terlalu banyak dugaan yang terpaksa di lalui sebagai remaja kerana pengaruh rockers dan musik semasa juga dunia sukan .. yang tidak terlepas bila kawan kawan ajak ber'futsal' ke bandar . Harap dia dapat menyesuaikan diri di semua lapangan sebagai remaja dan pelajar .. Namun nampak nya beliau mampu .. Syukur ....

Sebagai umat di zaman ini memang pergerakan dan penglibatan yang casual dan bersahaja tetapi teguh memegang hukum dan istiqomah adalah tuntutan kerana bagi mengajak ' kawan' dan masyarakat kepada kebaikan kita tidak perlu kelihatan ' elit' dalam beragama ... @ cara berpakaian , pergaulan dan sikap , cuma perlu bersikap tegas memelihara agama .. dan berakhlak mulia sebagaimana Nabi saw adalah : Nabi adalah , suami , imam di masjid dan panglima di medan perang , bergaul dengan sahabat dan umatnya dari masjid hingga ke padang padang pasir hatta di pasar . Rehlah bersama keluarga dan para sahabat dan pernah luka di medan perang melayani semua gulungn miskin dan kaya . Ini lah contoh kepimimpinan dan akhlak Baginda saw . Jadi sikap yang di tunjukkan oleh Andak boleh di kira sesuai namun berisiko .. moga dia mampu dan semua keluarga sentiasa mendoakan kejayaan nya .

Amin ... teruskan ... semoga Allah memberkati perjalanan anda / kita bersama .






Friday, November 27, 2009



27.11.09 Hari Raya Eidul Adha 1430H .

Alhamdulillah hari ini dapat merayakan eidul Adha dan solat sunat di masjid lama kampung di ikuti dengan majlis korban . 'Join' korban tahun ni untuk arwah adik @ A Jamal . Selesai daging di lapah dan di agihkan kepada mereka yang bekerja kemudian beberapa jiran dan kenalan yang sempat di ingati . Jiran yang uzur dan warga emas menjadi pilihan. Sebahagian nya juga di jadikan lauk untuk di makan tengahari bersama petugas .Kebetulan hari ini hari Jumaat jadi majlis makan tengahari tidak meriah kerana sahabat datang makan selepas solat jumaat secara 'beruncit runcit' .

Hari Eidul Adha kurang meriah bagi masyarakat di negeri kami , ziarah menziarahi kurang , ucapan selamat sms dsb pun tidak sebanyak aidil fitri . Namun hakikatnya eidul adha sebenarnya amat bermakna kerana ia di kaitkan dengan pengorbanan Nabi Ibrahim yang di uji oleh Allah dengan seberat berat ujian , keturunan dan pengikut yang sedikit , anak yang di tunggu di perolehhi di usia tua di perintahkan supaya di tinggalkan di tempat yang kontang tiada penghuni ( awal Kota Mekah ) kemudian apabila kembali , setelah anak agak besar ( pandai bermain dan keletah berkata @ Nabi Ismail ) di perintah kan pula supaya di sembelih . Keduanya ayah dan anak di uji keimanan dan keduanya patuh tanpa membantah redha ... bayangkan lah .. anak kesayangan yang di tunggu tunggu ... di perintah di sembelih pula ..

Akhir cerita Nabi Ismail di gantikan oleh Allah dengan seekor kibas . Sejurus apabila Nabi Ibrahim membuka mata selepas ' menyembelih' Ismail di dapati yang di sembelih adalah seekor kibas .. @ menyerupai biri biri dan Nabi Ismail di selamatkan oleh Allah / di ganti dengan kibas tadi . Dari peristiwa ini ibadah korban menjadi sunah yang amat di tuntut sebagai bukti iman yang tertanam .. Berkorban kerana Allah .. bukti takwa dan kepatuhan sejati .. seperti Nabi Ibrahim dan anak nya Nabi Ismail .

Serentak dengan itu juga Kota Mekah dan Madinah sedang menerima limpahan / jutaan umat Islam yang sedang menunaikan Haji menurut semua yang di lakukan oleh Nabi Ibrahim ,Nabi Ismail dan Siti Hajar .. ruklun sa'i , tawaf , wukuf mempunyai nilaian tersendiri menguji keimanan umat Islam . Mereka zahirkan melalui rukun amali / demontsrasi peristiwa tersebut . Mereka melontar jamrah adalah melontar syaitan yang mengganggu Nabi Ibrahim ketika mahu menyembelih ' melaksanakan ' perintah Allah tadi . Iktibar nya adalah umat Islam perlu melontar dan melawan godaan syaitan yang sentiasa mengganggu kita dari melakukan taat kepada Allah . Janganlah pula hendaknya apabila kembali dari haji ' berkawan' pula dengan syaitan yang sentiasa menentang kedaulatan Islam ... tiadak mahu pula mendaulatkan Islam dalam diri dan negara . Kita perlu menghayati sebenarnya pengertian haji dalam kontek 'survival' umat Islam hari ini . Adakah anda puas hati hanya memegang Islam dalam ibadat sahaja ( itu pun dalam keadaan yang minima sekali @ sempit ) sedangkan banyak sistem nya di ' larang' untuk di praktikkan . Negara Islam dan Hukum Islam tidak berjalan / tidak di daulatkan.

Negara ini hanya milik umat Islam ... tetapi peraturan nya tetap peraturan / sistem penjajah Inggeris yang di warisi oleh ' pewaris'nya yang di didik di 'madrasah' mereka yang di beri nama @ Malay College , Anderson School , Clifford School , King George School dll. Ingeris tidak mewariskan negara tercinta ini kepada 'pencinta dan pejuang' Islam .. sehingga apa yang di warisi kini dan masalah yang di hadapi adalah ' penolakan ' terhadap perlaksanaan Islam yang syumul dan menyeluruh ....

Pengorbanan Nabi Ibrahim hanya di ingat di sudut peristiwa tetapi jauh dari ruh untuk melaksanakan seluruh perintah Allah sebagaimana di perintahkan dalam Al Quran .. dan ayat Al Quran tinggal di baca dan di lagukan dst tetapi tidak boleh / tidak di perjuangkan supaya di amalkan segala arahanNya . Terlalu banyak perintah / peraturan yang tinggal dalam lipatan kitab Al Quran dan kitab kitab tulisan para ulama' ... tidak menjelma dalam realti hidup umat Islam masa masakini . Lantas bagaimana ... siapa dan di mana para 'rijal' harapan Rasul saw untuk membela dan mendaulatkan Islam ...

Tanya iman anda .. dalam merayakan Eidul Adha ... hari pengorbanan .. apa pengorbanan anda untuk agama ?? Adakah anda puas dengan keselesaan sendiri .. tanpa mempedulikan 'kedudukan agama yang anda anuti ... tanpa mempedulikan nasib saudara se iman di negara negara seperti Thailand , Iraq , Palestin , Syria , Filipina dll . Apa kah anda hanya puas dengan keselesaan rumah besar berharga ratusan ribu , berkereta besar , berkerjaya besar dan hebat , menjadi usahawan yang berjaya yang hakikatnya adalah pinjaman dari Allah . Ada iktibar apabila Allah kehendaki dalam sekelip mata semua itu akan hilang dan hapus begitu sahaja .. Betapa Tsunami , betapa Gempa di Padang malah yang berskala kecil seperti kemalangan , kebakaran , lemas dsb . Semua yang anda milikki dan sanjungi hilang sekelip mata ... Apa yang kekal adalah yang anda simpan di sisi Allah .. derma bakti anda , ilmu dan bimbingan anda dan keturunan anda yang bertakwa dan mendoakan yang terus bekerja untuk agama dengan 'jihad' yang benar dan tulus sebagaimana di bawa oleh Anbiya dan mujahidin ...hingga akhir zaman .

Adakah anda puas dengan hanya rutin yang tidak produktif bagi umat ini sedang 'musuh' mengetuk pintu rumah rumah saudara anda setiap hari ..... bukan hanya menawarkan 'kesesatan' malah membunuh ...

Adakah anda puas dengan dunia anda hanya .. rumah ---- > tempat kerja .... > balik ke rumah ..... > petang cuci kereta .... > pagi minggu jogging di taman tasik / mana mana lah .... > cuti ... > makan makan bersama anak isteri .... dan tidur ?? dan anda menjadi ' penonton' bisu kepada segala 'keruntuhan' umat hari ini ... Ada Saudara anda / para remaja / belia malah rakan anda berkata ... ' mana tangan tangan tangan saudara kami .. buat menarik kami dari lembah ... kehancuran / kehinaan ini ...' .

..' Umat Islam umpama buih ' ... di akhir zaman ? berdoa lah agar kita menjadi gulongan yang sedikit yang redha dan istiqomah dengan amal ' amar makruf nahi mungkar ' ..

Lihat Surah Al Asry ..bermaksud : " Demi masa sesungguhnya manusia dalam kerugian , kecuali mereka yang beriman dan beramal soleh . Nasihat menasihati di atas kebenaran dan nasihat menasihati (berpesan pesan ) di atas kesabaran (agar bersabar ) ''.

Bertemu di lain ... masa . ' Lu fikirlah sendiri dan tanya iman ...'




Sunday, November 22, 2009


gambar hiasan... acik dengan kawan ..

Saturday, November 21, 2009

Nikmat

22.11.09 : Pagi ini , minggu , seawal jam 5.10 pagi 'acik' bergerak ke masjid Tg Besar , di beritahu bahawa Al Ust Datuk M Ammar Abdullah exco Agama KelantanDN akan memberi kuliah subuh . Beliau datang khas untuk menjayakan beberapa program di sini .

Beliau mengimbau nikmat yang Allah kurniakan kepada kita umat manusia :

1. Nikmat kehidupan ... dengan adanya hidup kita mampu menikmati segala keindahan dan keseronokan hidup lantas kita wajib bersyukur dengan tidak mensyirikkan nya dengan sesuatu apa pun . Wajib mempertahankan kehidupan yang taat dan patuh sepenuhnya kepada perintahNYa .

2. Ini di ikuti dengan nikmat Iman .. walaupun selalu di sebutkan tetapi bagi mengukuhkan nya dan sebagai ingatan bersama inilah nikmat dan anugerah Allah yang terbesar . Tiada ertinya perkara dan berbagai kejayaan, pangkat dan harta sekiranya nikmat iman tidak menjengah dan singgah mantap di jiwa . Namun yang penting orang ramai tidak di fahamkan bahawa iman boleh batal .. seperti juga batalnya air sembahyang , batal puasa , batal solat dan seterusnya . Batal iman apabila berlakunya syirik kepada Allah @ menduakan Allah @ mengadakan saingan di samping Allah ...

Syirik pula berlaku dalam berbagai bentuk dari sudut iktikad ( keyakinan) perkataan dan perbuatan . Kita hanya di beri tahu syirik berlaku apabila kita menyembah patung @ berhala tetapi tidak di ingatkan bahawa apabila keyakinan kita mengenai hukum , peraturan dan cara hidup , pemujaan dan kecnderungan lain yang melebihi dari apa yang Allah tentukan dalam Al Quran maka berlaku lah syirik .. na'uzubillah .. maka kita akan temui syirik dalam ekonomi bermakna apabila kita yakin sistem ekonomi yang kita gunakan / praktiskan seharian lebih baik dari apa yang di tetapkan oleh Allah dalam Al Quran . Syirik dalam kebudayaan dan seni apabila pemujaan kita lebih tinggi kepada budaya sehingga sanggup membelakang hukum agama ...atau kerana budaya / seni kita sanggup lakukan apa saja ...

Seterusnya syirik dalam hukum hakam ... atau peraturan , apabila peraturan lain kita rasa lebih baik dan kita yakin sungguh sehingga kita berani katakan kalau kita ikut peraturan Islam (Allah) akan ' kacau' atau huru hara ... seolah kita mengatakan sekarang hukum Allah tidak berguna lagi ... seolah tuhan hanya ujud di zaman Nabi saw dan para sahabat sahaja dan sekarang kita boleh ikut peraturan lain ... Na'uzubillah . rujuk kesah Adi bin Hatim bertemu Nabi saw di Madinah ...

Lihatlah sekarang ni , memang banyak berlaku . Semua perkara mengenai Islam apabila hendak di daulatkan / di amalkan secara tepat dan menyeluruh menjadi heboh dan di perlekehkan . Dalih di cari , kelemahan teknikal di perbesarkan sedangkan ia mendedahkan kejahilan kita sendiri. Setelah 50 tahun lebih merdeka maka kejahilan mengenai agama sendiri masih menebal ... rujuk lah masalah ni dalam kitab Mustika Hadis terbitan Jabatan Perdana Menteri sendiri dalam bab 'Perkara yang membatalkan syahadah ...' banyak lagi yang perlu di fahami .

Maka mula lah kita mengorak langkah memahami realiti kita hari ini ... siapa yang mahu bangkit .. ok sekian .

Posting kali ini dan berikutnya akan banyak bincang dan berkongsi mengenai perkara sebegini ...mengenai kehidupan dan agama ... 'survival' dalam memegang / mengamalkan agama di dalam masyarakat ' jahiliyyah ' moden . Khas untuk anak anak dan pembaca budiman ... kuliah subuh pagi tadi ... boleh jadi pembuka jalan nya . Sampai jumpa lagi

Acik ... dah asar dah ...

Sunday, November 15, 2009

tambah seri

15.11.09 : Pagi ni teruskan lagi lepa simen court , tengah hari rehat , petang buka blog ni dan buat beberapa entry @ gadget untuk menambah seri blog semoga lebih menarik dan bermanfat . Tambahan boleh di dapati di side bar dan bottom ...

Moga junpa lagi .... ingat nak load banyak lagi gambar nostalgik untuk di kongsi dengan anak anak dan anda @ visitor semua .

Monday, November 9, 2009

tak jadi kursus / banjir


awal banjir 1990an jalan kat 'tebing kubur' - cuci van keluarga

9.11.09 ... mula hati semangat nak pergi kursus kat Cherating HV ... on the way banyak bual mengenai tingkah laku generasi sekarang khasnya yang keje 'gomen' kurang komited , kurang minat dan pentingkan diri . Susah para penyelia nak kontrol ...

Sampai kat HV Cherating ... tak di beri tahu oleh penganjur ' check in ' kena bayar duit sendiri dulu , ini kes 'nyaya' bukan tak ade duit ... tapi penganjur tak beri tahu awal .. nak claim tak tau bila boleh dapat .... boleh dapat ... tapi hati tak sedap nak ikut kursus .. last last nekad ... tarik diri je .. apa jadi .. kemudian kira . Lagi pun ade banyak kerja kat pejabat nak settle kan. Balik Temerloh la kira .. habis cerita kursus .

Sepanjang perjalanan ke Kuantan ... hujan tak berhenti cuma tak lebat ... memang hujan musim tengkujuh ... dan Kelantan 4 ribu lebih di pindahkan ... kedah jugak .. pahang tunggu dulu dan bersiap la semua warga pinggir sungai pahang ... tapi sekarang ni banjir kilat kat bandar tu yang banyak rosakkan harta benda ... maklum sekarang orang dah ' mewah' banyak kumpul perabut dan lain lain barangan rumah ... orang kampong macam kome ni .. selamat nyawa je ... ade sikit sikit perabut .. boleh pakat sesama keluarga .. selesai pindah , lagi pun dah ada pengalaman ... awal awal dah siap kan ...ada rakit lagi .. dan main khemah / macam berkelah pulak ..

Banjir kadang kadang seronok ...terutama budak budak ... teringat mase kecik dulu .. banjir 1971 memang tak de tanding lagi sampai sekarang ... tu jam bukan takut tapi seronok .. orang tua je yang risau ...

nanti ... lain kali pula cerita banjir ni ...


Sunday, November 8, 2009

hari minggu


mandi sungai di kampong tahun 80an ... masih lagi ok air sungai pahang ni .. sekarang tinggal kenangan .. banyak projek menggondolkan tanah di hulu , air sungai jadi mangsa ...
tak seronok dah


Amir dan abang teh (Din) , tengah berisi sungguh .. di tangga depan rumah kat kampung ... sekarang dah lebih selesa ...

8.11.09 , Hari ini buat kerja rumah , hajat nak bina court badminton sebelah umah , ade minta 'rodong' buat gotong royong tapi very poor response , rase hati nak mula bersenam jadi kalau kat rumah ade court tu boleh la mula dengan anak anak dan offer 'rodong' main sama , kalau ade rezeki boleh sponsor lampu untuk main sebelah malam ... open court macam mase muda dulu tahun 70an . La ni anak muda tak pandai nak organise aktiviti , sibuk tak tentu pasai ..

Kami dulu , siap gotong royong buat gelanggang badminton .. (tanah je tak yah simen .. jadi) petang petang main sama sama , adakan pertandingan persahabatan antara kampong , pergi 'lawan' tu naik basikal pun jadi ... sekarang ...? Gelanggang simen tinggal kosong ... dok pergi dewan di bandar.. sewa la pulak dua tiga malam seminggu ..tapi tu hanya bagi yang bekerja dan groupnya aje ... yang ade duit dan kenderaan je maka yang lain melopong di kampong ... Gelanggang futsal pula naik satu satu .. dah mula menarik minat remaja .. semua nya di bandar. Banyak la pula risiko .. pergi dengan motor lepas tu sembang di gerai makan atau tepi tepi jalan sampai larut malam , di kampong sunyi ..

Tu la kalau ade gelanggang kat rumah boleh ajak orang pencen dan anak muda join sekali meriahkan semula malam malam di kampung .. nak bersilat pun macam dulu dulu .. tok guru dah uzur . Ade 'guru kaka' tak upaya nak tarik orang muda sekarang yang dah mula naik motor siang malam .. kaki dah panjang .. lagi pun tarikan di bandar ade macam macam .. Itu lah kampung sekarang sunyi ... orang muda ade tapi melaram ke bandar ... tak nak cerita lah risiko .. lain mase .

Balik tajuk tadi , mula lah buat court badminton tu sendiri , bancuh simen sendiri , lepa beransur ansur ( kat rumah sendiri siapa nak komen , dah mula lah senaman namanya ) nanti nak 'pelicin' upah la pakar pakar yang ade . Jimat juga .. gotong royong tak jadi , kat rumah mungkin orang tak minat nak gotong royong ... kepentingan sendiri kot .. tapi hajat di hati nak offer semua , mari main badminton / takraw dsb sama sama dekat rumah koi ... meriahkan semula kejiranan kita ..tapi dema tak faham . Tak pe la ..

Anak anak nanti dah siap boleh la tumpang main sama . Buat la apa yang patut .

Sekian dulu ... Abah .

Saturday, November 7, 2009

Cerita bola .. sikit

Sempena bola sepak akhir NS Vs Kelantan

Acik dan kawan kawan se kampong berehat di tangga balai raya selepas main bola..' zaman gemilang bola sepak kampong acik la' .. sekarang dah berumur akhir 40an dan awal 50an .

Pasukan bola... Kg Aur Rompin ..1980an ... acik bertinggung di baris hadapan(kanan anda)

7.11.09 hari ini Sabtu hari cuti: Buat kerja membersih kawasan rumah , baiki pagar kebun . Ambil mak , tak berapa sihat dia , pening dan muntah, bawa rehat di rumah . Keluarga adik yang tinggal sebelah rumah mak nak keluar kerana ada program hari keluarga di Melaka . Tengah hari , lepas makan tengah hari buat entry kat blog , gambar gambar generasi koi di side bar ... masih belum lengkap kerana ade lagi gambar yang lebih sesuai dan nostalgik .. akan edit bila bila ade mase ...

Malam ni sambil taip entry ni .. menonton perlawanan bola sepak NS Vs Kelantan ... NS mendahului 1:0 . Separuh masa kedua baru di mulakan .. awal awal dah kena satu lagi Kelantan ... kelalaian sebenarnya membawa padah ... ni lah ... apa pun yang kita lakukan jangan lalai .

Dulu mase remaja main juga bola .. gambar kat atas tu .. peringkat kampong je..lepas kecederaan di kedua belah lutut dah tak boleh main lagi .. sementelahan prestasi bolasepak negara semakin merudum ... dengan semua kemudahan yang semakin baik dan moden prestasi tidak meningkat . Vietnam , Kemboja dan Singapura kalau di zaman Mokhtar Dahri dan Santokh Singh negara negara ini jauh ketinggalan , Jepun dan Korea Selatan pun payah dan makan Malaysia ... Sekarang mereka ni dah masuk piala dunia tetapi Malaysia terkial kial di baham oleh negara kecil seperti Singapura . Piala Merdeka pun dah tak bermaya .. pasukan besar seperti Korea dan Jepun tak pandang dah .. Pasukan Malaysia kadang kala jadi juara kepada pasukan kerdil yang di hantar untuk mencari pengalaman .

Jadi minat kepada bolasepak negara pun padam ... para pemain sekarang nampak macam 'pemandu kereta di Malaysia' di tengah padang .. kasar dan tidak professional / tiada 'sporting spirit ' , banyak insiden kekasaran. Kat kampong sekarang ni pun dah tak de budak budak muda bermain bola tinggal budak budak kecik yang tiada arah .. tiada pembimbing , tiada sokongan .. akhirnya banyak masa di buang berbual kosong di tepi padang.

Apa komen ...camner nak buat ...

Jumpa lagi .. di entry lain .
Akhirnya Kelantan di kalahkan oleh NS . NS juara Piala Malaysia tahun ni 2009 .

Monday, November 2, 2009

Biography - Family ..

Sekiranya perlu boleh juga beberapa entry nanti ... acik ingin merakamkan biography sebagai kenangan peribadi dan perkongsian dengan anak anak ...serta sahabat handai ..

Sekolah awal di S K L 1961 - 1967 - jah 1-6
Sekolah Menengah SMJB 1968 -1972 - remove - form 3
Sekolah Men ABS T 1972- 1973 - form 4 -5
Liga semi pro la kira : PUO Ipoh 1974-1975 , SLPH Seremban 1977-1979 .... as govt. servant ... 1979-2009 and soon retire ..2011 . So that's life .. boleh recall sjk 1967 sikit sikit accordingly.

Sunday, November 1, 2009

lihat gambar ...iktibar

kesan slepas taufan nargis




Saturday, October 31, 2009

fitnah



30.10.09 jam 7.50an pagi saya terima call dari TP lantas di minta bertemu di CME pagi itu . Duduk dekat TP , rupa nya ada tuduhan ' fitnah ' terhadap saya .. aktif dengan dakyah oposisi di negeri kita tercinta ini . Tak yah cerita lah yang ini ... siapa dapat andaikan ... teruskan lah .

Mula nya tak ingat juga siapa yang punya angkara , tanya kawan akan nama yang di sebutkan oleh TP tak tau .. kemudian ade yang tahu .. saya pun terus maklum mengapa perkara ni berlaku .. bukan kecil fitnah dan kesannya .. tapi saya dah nekad .. tak pandai berbohong semasa di tanya oleh TP ngaku je sebagai AJK biasa oposisi .. di minta buat jawapan bertulis , masa tu susah hati .. tulis terus terang je .. dan nyatakan pendirian sebenar dalam konteks demokrasi sebenar .. ade pandangan lain , ni sebenarnya berisiko ... tapi hati dah nekad .. tanggunglah risiko nya teringat kata hikmat zaman reformasi ' kalau takutkan risiko jangan bicara soal perjuangan ' wah .. oleh kerana hari agak sibuk maka ada masa terluang sebelah pagi tu siapkanlah jawapan bertulis dengan pendirian jelas ...seperti di atas .

Ketika pagi tu sibuk dengan kursus yang sedang di anjurkan.. ada rakan yang tahu .. katanya relaks dan tak pe .. settle dulu .. kami uruskan yang ni ( kursus) terima lah pula surat resmi mengenai aduan ' fitnah ' tadi .. minta jawapan sebelum pukul 5.00 petang . Bila terima surat tu .. wah baru tahu hebat nya fitnah ... rupanya dah sampai ke P negeri dan salinan ke MB maka perlu jawapan bertulis sebelum jam 5 petang tu jugak .. apa lagi edit sikit jawapan asal dan nekad dengan ' pendirian' asal .. dan yang tu lah nak hantar petang nanti .

Bagaimanapun bos tahu dan bila tunjukkan jawapan yang di tulis ... beliau kata ikutlah kaedah Ammar bin Yaser ... baru la terfikir balik .. tapi dah kata 'ya' tentang 'ahli' tu (sekali lagi tak biasa nak bohong .. bukan 'ya' tentang fitnah tu) dan katanya ngaku secara lisan beza dengan secara bertulis .. walaupun pendirian kita tu betul maka dalam konteks 'kerja ni ' perlu ada hikmah .. itu lah yang terfikir .. maka edit lah balik .. dan hantar jawapan yang lebih neutral .

Tengah hari tu tunjuk surat aduan tu pada kawan yang dari dulu memang baik sungguh .. dan tahu sikit mengenai saya ... katanya boleh agak siapa yang tulis ... dan nama yang di tulis tu bukan nama sebenar... wah .. terfikir juga logik nya .. kerana memang ada rekod tak baik dengan orang yang di sebutkan tu ...

Fikir punya fikir .. memang logik orang tu .. asalnya memang ada tak puas hatinya dan dah beberapa banyak SMS di terima dari nya menyatakan tak puas hati nya .. yang akhirnya malas nak balas .. biar je dia SMS dengan kata ' b**#a ' , ' b#**@t ' malas dah nak layan ... dan akhirnya hari ini dapat 'fitnah' yang ada kemungkinan 'dia ' yang merekaciptanya ..

Pengajaran ... rupanya hati manusia ni .. ada yang memang 'busuk' hingga sampai begitu ... asyik mencari jalan nak lepas geram dan kepuasan hati sendiri .. baik dan sebagainya boleh di lakunkan bila berhadapan dengan kita tapi bila di belakang dan jauh pula dia boleh jadi begitu busuk . memfitnah dan merekacipta .. Saya sekarang menyimpan je la SMS busuk tu dan kalau kesabaran sampai di batasnya .. ada jalan dan bukti yang boleh di ambil tindakan ... biar kata katanya akan makan diri nya sementara saya pasti Tuhan akan sentiasa melihat dan akan membalas setimpal dengan kesalahan yang di lakukan ..

Jangan sekali kali memfitnah .. dosanya lebih besar dari membunuh ..begitu juga mengumpat .. upama memakan daging saudara sendiri ....

Namun ingat balasan dari Allah tidak hanya kepada orang yang zalim sahaja .. begitu tsunami di Aceh , gempa di Padang dll .Orang baik dan zalim semua kena .. dan orang 'baik' lebih layak kena kerana tidak bekerja mencegah kezaliman orang yang zalim .. maka sekiranya kita bekerja mencegah kezaliman ( mungkar) dan menegakkan yang makruf ( kebaikan ) dan sekiraya kita turut terkorban dalam peristiwa ' balasan ' dari Allah maka kita berharap Tuhan mengasihani kita dan tidak tergulong di kalangan mereka yang zalim itu .. Kematian berada di mana mana dan dengan apa jua caranya .. itu ketentuan Tuhan .. kerja Tuhan Maha Kuasa .. yang penting .. di mana dan landasan mana kita mati dan bagaimana dalam husnul khatimah atau su'ul khotimah ..

Kita terlalu kerdil .. sebenarnya .. lihat gambar ni ..

ketika laut dan ombak menggulong Taufan Nargis dulu dan kesan nya cuba lihat ..
' another posting ..la'



























Wednesday, October 28, 2009

nih ...The Stroller ... tribute to them


mereka kini ... ada The Stroller 2 Band dan aktif di cafe 2 sekitar KL buka dalam google search dengan nama tu , boleh dapat tau berita terkini mereka .

Tuesday, October 27, 2009

JustAsIAm - lirik

Berikut adalah lirik Just As I am tu..

Oh I know .. it's hard to do a thing .. I said .
My friends have said that I've change ,
It's so strange ...

But I know .. that I'll always be this way ...
for changing would never come my way .. ooo no
babe .. babe give all your love ...
Just as I am ... for what I am .

And I know.. I'm not the man you hope I'd be ..
Don't have money .. don't have fame ..
But just the same ..
But I know .. that's this is the way I'll always be ...
and all I need is your love so free ...
if you can give me all your love
Just As I am ... for what I am .

Chorus ..

Now this world is fill with hate and loneliness ..
It hard to trust even your best friends ...
I don't understand ..
But remember .. that we could have thing work outright ...
If this cruel world could love a man ..
to give a love due to a man ...
Just as he is ... for what he is ...

And all I need is your love so free ... yeah ..
If you can give me all your love ...
Just As I am ... for what I am .....

repeat .. 3rd verse ... end

The Stroller ...
Note : mungkin ada tersilap ni ..

'...bagi Acik senikata lagu menggambarkan sebahagian dari sikap dan pendirian seseorang , juga memupuk penghayatan dan pegangan dalam hidupnya ... mewakili suara hati dan pendirian nya. Ade banyak juga lagu yang mempunyai lirik yang sebegini dan berkait apat dengan pencipta lagu atau penyanyi dan tidak kurang peminat music / seni . Seni ada sumbangan nya dalam masyarakat , penulisan novel , sajak , lirik lagu dan lukisan mampu 'mewakili' pengubah atau penulisnya dan masyarakat .. selain dari tulisan ilmiah dan creatif yang lain . Sebahagian dari budaya ... yang mewakili bangsa ..

satu persoalan ... lagu generasi sekarang mewakili generasi nya ... tetapi di mana Akar nya .... iringan musik dan bentuk , genre musik ... menggambar identiti .. bangsa dan hati budi nya ...
Di mana kita hari ini ...

Nanti lah ade posting .. lirik lagu yang memberi erti dalam kehidupan yang boleh di kongsi bersama .. renung dan bincangkan ... acik bukan ahli tetapi menghayat dari jauh dengan persepsi sendiri .. apa orang lain kata .. yang pakar pakar tu , acik tak campur la .. dia orang lebih tahu .. Ini cara acik dengan dunia musik ni .. sebagai peminat je ... kontroversi mengenai musik pun , hukum dsb bincang kemudian la...

Ni masih ... kenal mengenal ... @ mukaddimah la..

Saturday, October 24, 2009

ngape Just as I am

Gambar ni di ambil kat rumah sewa umur 22 tahun @ 1977 , semasa belajar di Seremban , minat juga , tapi tak de group masa tu jadi syok sendiri je .. ada hikamah la tu ...
(imej tak elok sebab scan dari album gambar yang dah tiga puloh tahun , ok la kot )

Assalamua'laikum , bertemu di pagi minggu hari ke tiga menyertai komuniti blogger , acik rasa banyak juga perkara yang nak di kongsi , pertama pengenalan diri , konsep dst . Masih memahirkan diri , cuba sendiri create blog ni jadi masih nak cari display yang sesuai dengan cita rasa , belum bertemu lagi , namun terus akan updates je bila ada kesempatan .


Mengenai nama Just as I am , sebenarnya ada sebuah lagu dari band The Strollers sebelum zaman Alleycat, black dog bone , era tujuh puluhan la kira , sezaman / ada pengaruh barat Beatles , Tom Jones , Rolling Stones , CCR , Eagles juga Bad Company ( lagu mereka evergreen sampai sekarang ). Nama Sweet Charity , Wings , Search ni semua baru je era rockers hujung tujuh puluhan dan 80 an . Malaysia dulu mempunyai penyanyi dan band yang established juga . Just As I am adalah satu judul lagu The Strollers yang anggotanya multi etnic .. Nand Kumar antara nama yang masih di ingat ... mereka menerbitkan lagu Inggeris . Acik rasa lagu ni sesuai dengan jiwa dan penghayatan dalam kehidupan ini .. lirik nya kemudian la.. semasa talentime kat sekolah acik bawa lagu ni tapi tak de training ngan band dsb so masa tu ' musik kemana acik nyanyi kemana la.. lintang pukang jadi nya kot .. tak dapat no pun . Bakat terpendam tak kemana .. semua orang ade bakat kan .. Jadi sampai sekarang masa create blog ni Acik teringat 'Just As I am ..' itu la acik dan agaknya begitula selama nya ... asal diri dekat dengan tuhan dah la ... ada rezeki sikit sikit besar dan sekolahkan anak .

Sekarang ni alhamdulillah .. Just As I am ..tu jadi prinsip dan gaya ... Aku seadanya .. hanya lah aku ... begini ni la aku ... konsep yang dapat mententeramkan jiwa .. bukan tidak motivated tapi kaedah tawaddu' yang bertempat ... Salah satu tanda dan keperluan kesihatan mental yang baik ... terima lah diri anda seada nya .. redha dengan ketentuan ilahi . ie Selesa dengan diri sendiri / anda ... pegangan kepada prinsip ni makin lama makin serasi dan ' evergreen ...'

bertemu di lain posting... untuk lirik lagu ini ...


Ni ada anikaragam sempena program anak angkat R ... di kampong tempat 'posting kerja' bersama ' anak angkat nyanyi lagu ' joget Bujang di Rantau BDB ... 1979/80


Friday, October 23, 2009

Salam perkenalan ..

Assalamualaikum wrh , menemui bloggers baru dan lama , sebagai orang baru dalam mengenali sumber alternataive perkongsian ilmu dan maklumat 'acik tidak melepaskan peluang berkongsi beberapa pengalaman hidup semoga dapat di kenang dan di amati bersama . Khusus buat anak anak dan sahabat handai , sanak saudara (mereka yang muda muda) telah mempunyai rakaman sendiri di dunia bloggers . Jadi ada follower ke tak ade 'acik tak kisah , Blog ini akan merakamkan kenangan dan pengalaman suka duka kehidupan dan beberapa pandangan terkini mengenai kesejahteraan hidup , politik , kebajikan dan perjuangan kemanusiaan hari ini dan akan datang .

Bagi mereka yang sudi membaca dan mengikuti perkembangan blog ini di ucapkan terma kasih dan mana yang tak kena tu boleh lah di betulkan , marilah kita menggunakan kemudahan terkini ini sebaik mungkin .

Beberapa catitan dan entry nanti adalah diary yang mengungkap rasa dan cita cita orang lama sebagai kenangan peribadi yang boleh di kongsikan .

Mudah mudahan menjelang dunia persaraan dari kerja 'gomen' dapat terus meneliti dunia bloggers yang makin ramai pengikut dan berpengaruh . Gambar dan coretan kalau di simpan saja tak guna juga , mungkin di luar sana ramai yang sama minat dan hobi , perjuangan dan prinsip hidup yang boleh bertukar pandangan dan komentar yang boleh membuat kan hidup ini lebih bermakna dan berjasa .

Sekian dulu sebagai entry pengenalan .. dah jauh jua ni .. dah tua nak berjaga lebih dah tak larat . Jumpa lagi di masa yang lain .24.10.2009 @ 12.40 pg.