Saturday, November 28, 2009

cuti sekolah n raya

ladang teh di CH ... tempt bercuti yang nyamnan ... hiasan
CH
29.11.09 Ahad .

Pagi pagi lagi dah 'warm up' sikit kemudian pergi ke belakang rumah betulkan pagar , ade pelihara lembu sepasang buat 'perintang masa' maklum pencen dah tak lama , mula lah berjinak dengan kerja kampong yang memang 'biasa' masa kecik kecik dulu ... menolong 'encik' @ ganti nama ayah waktu tu . Jadi tak kekok sangat malah seronok .Terasa nak pencen awal bila seronok kerja 'kasar' di kampung dan berpeluh begitu ... ada orang kata .. 'terdapat orang tu lebih sihat bila dah pencen ...' itu lah yang di harapkan . Dapat berkhidmat untuk masyarakat dengan lebih komited nanti ...

Bukan ape pagar dah lama dan uzur .. lembu lembu lepas keluar ... mengacau persekitaran orang , siang tak ape tapi sebelah malam memang salah ... kadang tu tak larat nak cari lembu bila balek dari kerja .. penat dan hari dah hampir maghrib .. sebab tu lembu ni elok di kurung je ... dan pagar perlu baik . Memang terdapat tempat yang boleh lolos ... jadi pasang lah tali besi baru . Selesai ....penat juga di buat nya .

Di rumah anak cucu bercuti raya / cuti sekolah ... Along baru sampai dari T'ganu petang semalam dengan anak anak nya 2 orang , Angah akan balik hujung minggu ni , beraya di T'ganu rumah mertua nya , Kak De terpaksa kerja malam pulak tu ( giliran nya ) sampai hujung minggu @ 5hb. 12.09 . Thirah @ Mak Tam dan Amir @ andak ada di rumah .. sejak hari raya .. Mak su sangat gembira bermain pasir dengan anak buahnya , tu belum minta mandi 'kolam' . Jadi mula minggu hadapan akan meriah lah rumah ni dengan anak cucu yang bercuti .. ade yang transit .. nak ke Johor pula kerana ada event 4x4 anjuran kelab Rentas akan bermula 5hb nanti . Bersilih ganti rumah ni mereka singgah bercuti sementara sibuk dengan aktiviti masing masing .

Tengah hari ni pula Amir @ Andak pulang ke asrama Tahfiz Tg Lumpur kerana kuliah nya akan bermula bagi sem ke dua ... . Sama2 lah berdoa semoga dia berjaya menjadi 'hafiz' dan seterusnya ke Mesir melanjutkan pelajaran nya setinggi yang termampu ... Insya allah . Terlalu banyak dugaan yang terpaksa di lalui sebagai remaja kerana pengaruh rockers dan musik semasa juga dunia sukan .. yang tidak terlepas bila kawan kawan ajak ber'futsal' ke bandar . Harap dia dapat menyesuaikan diri di semua lapangan sebagai remaja dan pelajar .. Namun nampak nya beliau mampu .. Syukur ....

Sebagai umat di zaman ini memang pergerakan dan penglibatan yang casual dan bersahaja tetapi teguh memegang hukum dan istiqomah adalah tuntutan kerana bagi mengajak ' kawan' dan masyarakat kepada kebaikan kita tidak perlu kelihatan ' elit' dalam beragama ... @ cara berpakaian , pergaulan dan sikap , cuma perlu bersikap tegas memelihara agama .. dan berakhlak mulia sebagaimana Nabi saw adalah : Nabi adalah , suami , imam di masjid dan panglima di medan perang , bergaul dengan sahabat dan umatnya dari masjid hingga ke padang padang pasir hatta di pasar . Rehlah bersama keluarga dan para sahabat dan pernah luka di medan perang melayani semua gulungn miskin dan kaya . Ini lah contoh kepimimpinan dan akhlak Baginda saw . Jadi sikap yang di tunjukkan oleh Andak boleh di kira sesuai namun berisiko .. moga dia mampu dan semua keluarga sentiasa mendoakan kejayaan nya .

Amin ... teruskan ... semoga Allah memberkati perjalanan anda / kita bersama .






No comments:

Post a Comment