Sunday, January 3, 2010

Adam dan bangsa di dunia


2.1.10 Masih bercuti ... hari ini mempunyai sejarah nya , begitu juga semalam 1.1.10 bersamaan 15 Muharam 1431H . Matahari cerah dan langit cerah awalnya. Petangnya tanam pokok kelapa di sisi rumah moga ada berkat nya sempena 15Muharam bulan cerah bersamaan pula 1.1.10 . Kata orang tua nak tanam nyior @ kelapa elok tanam di bulan penuh dan sebelah petang akan cepat dan banyak berbuah . Harapnya gitu la .
Hari ini pula 2.1.10 menerima rombongan meminang kak de .. bincang lebih kurang oleh kerana semua nya telah di atur perbincangan mudah dan lancar .. hanya 1 jam siap bincang dan makan tengah hari kemudian sama sama solat Zohor di masjid berdekatan . Beres .. hari besarnya kalau tak de halangan 9.10.10 akan lansung la . Amin .
Masa dah berubah .. kalau dulu Portuguese dan Belanda di kenali sebagai bangsa yang menjajah negeri Melaka dan Indonesia , berbagai onar dan kerosakan harta dan nyawa , di benci oleh anak pribumi .. episod perang berlaku bertahun tahun malahan puluhan tahun . Di Melaka selepas Portuguese datang pula Belanda . Akhirnya berlaku assimilasi antara pendatang @ penjajah dan penduduk pribumi . Satu kelompok generasi baru muncul seterusnya berlaku kahwin campur lagi sehingga melahirkan satu bangsa lain .. begitu sebenar umat manusia berkembang sejak dari zaman Nabi Adam as lagi berkembang dan terus berkembang , tanah dan daratan serta pulau yang memisahkan . Adam as dan Hawa nenek moyang seluruh manusia di bumi .. Perbezaan benua tempat tinggal , cuaca dan cara hidup melahirkan identiti sesuatu kaum keturunan Adam tadi hingga di kenali sebagai satu bangsa baru / lain ..
Mereka juga akan terus berkembang ... yang penting ialah Mentauhidkan Allah Pencipta yang Esa dan mematuhi serta mengakui Risalah terakhir Nabi Muhamad saw . Menjadi hamba Allah yang taat dan patuh juga menurut jejak para anbia memelihara , menegakkan , membela Islam dan mendaulatkan hukumnya . Itulah bangsa yang akan berjaya ...
Islam tidak di warisi .. tetapi hendaklah di fahami dan di hayati dan di amal segala ajarannya ...dan ia adalah rahmat untuk seluruh umat manusia ... bukan untuk Melayu , Arab , India .atau sesuatu bangsa sahaja , ia untuk semua bangsa . Islam dengan kefahaman maka akan menjadi kan kita lebih takwa .. hanya takwa sahaja yang menjadi ukuran di sisi Allah .. siapa yang lebih takwa itu lah yang mulia dan di kasihi Allah ...
Begitu ... selamat menjalani hidup sebagai seorang Muslim dan keluarga muslim .. Shafie Van V

No comments:

Post a Comment